Fandom

Constructed Mythology

Belnydeller

1,074pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

work in progress

Belnydeller [bel'niedeller] is een provincie in het land van Rynbel. Belnydeller kent een heel eigen cultuur en mythologie door haar afgesloten positie ten opzichte van de rest van Rynbel.

Naam Edit

Belnydeller betekent "land in de halve cirkel". De naam is een combinatie van bel ("land"), ny ("in de") en deller ("halve cirkel")[1].

Een Belnydeller [bel'niedellur], regelmatig verkort tot Deller ['dellur], is een inwoner van de provincie Belnydeller. Bemerk echter het verschil in uitspraak tussen de naam van de inwoner enerzijds, en de naam van de provincie en de rivier [del'ler] anderzijds. Het adjectief afgeleid van de provincie is Belnydels [belnie'dels], bv. de Belnydelse cultuur.

Geografie Edit

In het noorden, westen, en zuiden wordt de provincie omringd door de bergketen Deller (1). De Atvertas-zee (2) sluit het land af aan de oostkant. In het noordoosten kun je de Deller binnengaan door de Polhon-grot (6), en in het zuiden door de Tonhon-grot (5), die een ondergronds labyrint van tunnels herbergt, en afgeschermd wordt door een enorme waterval. Die waterval ligt aan de basis van het enige meer in Belnydeller, Tinathir (4). Vanuit de oostelijke kant van de Deller vertrekt de rivier Dellertan (3), die haar naam dankt aan haar sikkelachtige vorm. De provincie van Belnydeller heeft maar liefst vijf bossen, waarvan geen echter uitspringt in omvang:

  • (7), uiterst zuidwest;
  • (8), in het noordwesten;
  • (9), in het noordoosten;
  • (10), in het zuidoosten;
  • (11), in het zuidwesten, ten noorden van .

Religie en mythologie Edit

Demografie en denetem Edit

Belnydeller telt negen denetem ("gemeenten"), waaronder zeven sul ("dorpen") en twee cerim ("steden"). Elke gemeente heeft een hat ("hoofd"), een soort van burgemeester.

Denetem Aantal inwoners[2] Hat Opmerking(en)
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
(20)
(21)

Taal Edit

Zoals in de rest van het land, spreekt en schrijft men in Belnydeller de standaardtaal Rynbaal.

Toch kent de provincie een heel eigen dialect met een aantal variaties daarop, met name het Neciriaans [nes'sieriejaans], afgeleid van Necir [nes'sier] ("oogst") in haar oorspronkelijk dialect. Lang geleden was het Neciriaans 'de Taal van de Oogst'; voorbehouden voor die periode van het jaar waarin men oogstte. Taal had zo een bijna heilig karakter in Belnydeller. Buiten de oogst zou er nagenoeg niet gesproken zijn. Na enige tijd gingen de Belnydeller echter langzamerhand hun taal ook gebruiken tijdens de rest van het jaar, en verloor het Neciriaans een groot stuk van haar sacraal karakter.

Politiek Edit

Voetnoten Edit

  1. Deller vind je ook terug in de naam van de rivier Dellertan ("sikkel").
  2. Sinds de laatste telling van 1264.